DiNat.ch Newsletter 2022/2
Bevorstehende nationale und internationaleTagungen / Conférences nationales et internationales à venir / Prossimeconferenze nazionali e internazionali / Upcoming national and internationalconferences
12. Forum der Fachdidaktiken derNaturwissenschaften und der Geografie
Das 12. Forum findet am 14. Mai in Gossaustatt. Die Tagung bietet neben den zwei Keynotes ein spannendes undabwechslungsreiches Programm. Das Tagungsprogramm finden Sie hier.
12ème Forumsuisse de Didactique disciplinaire des sciences naturelles et de lagéographie
Le 12ème Forum aura lieule 14 mai à Gossau. Outre les deux keynotes, le congrèspropose un programme passionnant et varié. Vous trouverez leprogramme du colloque ici.
12° Forum della Didattica delle ScienzeNaturali e della Geografia
Il 12° Forum si terrà il 14 maggio aGossau. Oltre ai due keynote, la conferenza offre un programma emozionante evario. Potete trovare il programma della conferenza qui.
12th Forum of the Didactics of NaturalSciences and Geography
The 12th Forum will take place on May 14in Gossau. In addition to the two keynotes, the conference offers an excitingand varied program. You can find the conference program here.
Swiss Doctoral School of Science Education(SDSSE) 2022
Neben den drei spannenden Hauptrednernwerden 12 Doktoranden und Postdocs ihre Projekte vorstellen und diskutieren.Das vollständige Programm finden Sie hier. Wirbitten alle Teilnehmer, sich hier anzumelden.Alle Betreuer und Forscher sind herzlich eingeladen, als Experten an der SDSSEteilzunehmen. Die Anmeldung ist bis zum 11. Mai 2022 möglich.
Swiss Doctoral School of Science Education (SDSSE) 2022
Outre les trois discours principaux, 12doctorants et post-docs présenteront et discuteront de leurs projets. Leprogramme complet est disponible ici. Nousdemandons à tous les participants de s'inscrire ici. Tousles superviseurs et chercheurs sont invités à participer en tant qu'experts àla SDSSE. Les inscriptions sont ouvertes jusqu'au 11 mai 2022.
Swiss Doctoral School of Science Education(SDSSE) 2022
Oltre ai tre interessanti relatoriprincipali, 12 studenti di dottorato e postdoc presenteranno e discuteranno iloro progetti. Potete trovare il programma completo qui. Chiediamo a tutti i partecipanti diregistrarsi qui. Tutti i supervisori e ricercatori sonoinvitati a partecipare allo SDSSE come esperti. La registrazione è aperta finoall'11 maggio 2022.
Swiss Doctoral School of Science Education(SDSSE) 2022
The 6thSDSSE will take place June 14- 16,2022 at the Seminarhotel Rügel in Seengen.Besides the three exciting keynotes,12 PhD students and postdocs will present and discuss their projects. Thecomplete program can be found here. Wekindly ask all participants to register here. Allsupervisors and researchers are welcome to participate as experts at theSDSSE. Registration is open until May 11, 2022.
Daten von Tagungen zum Vormerken / Datesde conférences à noter / Date di conferenze a venire / Dates of conferences forthe diary
Forum NMG Didaktik
Save the date: 2. September 2022,Jahrestagung und Versammlung HEP|PH Freiburg. Informationenzum Verband Forum NMG Didaktik und zu bisherige Veranstaltungen unter https://forum-nmg.ch/de/.
Publikationen / Publications/ Pubblicazioni / Publications
Position Paper on Science and Mathematicteaching
Science knowledge is evolving rapidly andit plays a prominent role in the response to the challenges that we are facing,
including climate change, pandemics and energy production. Science andmathematics school teaching must keep the pace,
and high-quality in-service teacher education and professional development forteachers in an indispensable element to achieve this goal.
For this reason, a position paper published by the GermanPhysical Society and four other major mathematics and science societies
calls on politicians and school authorities to create qualified courses forteachers of science and mathematics and to make it easier for them toparticipate in them during regular working hours.
This political demand and the points inthe position paper are highly relevant also for the education of Swiss physicsteachers.
Progress in Science Education (PriSE)
Current Issues unter https://e-publishing.cern.ch/index.php/prise/index
PriSE ist das ideale Journal, um ersteErgebnisse Ihrer Forschungsarbeit in einem open access Format zuveröffentlichen. PriSE richtet sich nicht nur an etablierte Forschende, sondernbietet insbesondere auch jungen Forscher:innen die Möglichkeit einerVeröffentlichung. In Zusammenarbeit mit der Publishing-Plattform vom CERNwerden Ihre ersten Forschungsergebnisse gut sichtbar in PriSE veröffentlicht.PriSE veröffentlicht in vier Sprachen (D, F, E, I) sowohl Forschungsartikel,forschungsbasierte Praxisberichte, Theoriebeiträge und seit 2021 auchBücherrezensionen. Neu gibt es auch die Möglichkeit Registered Research Plansbei PriSE einzureichen. Weitere Informationen zur Einreichung finden Sie hier.
Vol. 5 No 2, 2022, bereits online
Winkelmann, J., Freese, M. & Strömmer,T. Schwierigkeitserzeugende Merkmale im Physikunterricht: Die Perspektive vonSchüler*innen. https://doi.org/10.25321/prise.2022.1168
Hermanns, J. & Glowinski I. Whoprefers online teaching and learning? The relevance of students’ personalcharacteristics and learning strategies. https://doi.org/10.25321/prise.2022.1320
Jacquemet, N. & Mueller S. Lesfutur·e·s enseignant·e·s primaires face aux sciences et à la technique: La Semainetechnique et société de la Haute école pédagogique du Valais au prisme du genre
https://doi.org/10.25321/prise.2022.1306
Obendrauf, M. Rezension zu Müller, M.,Schumann, S. (Hrsg.) (2021). Technische Bildung. Stimmen aus Forschung, Lehreund Praxis.
https://doi.org/10.25321/prise.2022.1331
Special Issue: Tasks in Science Education(Vol. 5 No 1, 2022), bereits online
Mueller, A. & Brown, A. Anevidence-based Approach to Tasks in Science Education Meta Analytical and otherQuantitative results.
https://doi.org/10.25321/prise.2022.1275
Stinken-Rösner & Hofer, E. Re-ThinkingTasks in Inclusive Science Education New Approaches to Enable Participation.
https://doi.org/10.25321/prise.2022.1317
Loretan, C., Mueller, A., Weiss, L. &Roch, S. Développer le raisonnement par ordre de grandeur et semi quantitatifune séquence d’enseignement testée sur le terrain.
https://doi.org/10.25321/prise.2022.1270
Qualifikationsarbeiten/ Thèses / Tesi / Theses
Dr. Deborah Bernhard hat im Rahmen desGradutiertenkollegs EFFORT Heidelberg-Luzern erfolgreich ihre Dissertation zumThema «Philosophieren im naturwissenschaftlichen Unterricht – EineInterventionsstudie in Biologie zum Thema Evolution»abgeschlossen.
Varia / Divers / Varie / Miscellaneous
Gastreferat an der PHZH
Gastreferat von Prof. Dr. DietmarHöttecke, Universität Hamburg, Fakultät Erziehungswissenschaft, Didaktik derPhysik «Nature of Science als Teil von Science Media Literacy: EinBestimmungsversuch».
Ort: PHZH,LAA-J002B Zeit:17. Juni 2022, 12.15-13.45 Uhr
May 16 is the International Day of Light2022
UNESCO celebrates every year on May 16the International Day of Light (IDL) commemorating the date of the first laser operated byTheodore Maiman at Bell Labs in 1960. IDL is a global initiative that providesan annual focal point for the continued appreciation of light and the role itplays in science, culture and art, education, and sustainable development, aswell as in fields as diverse as medicine, communications, and energy.
2022 is the International Year of BasicSciences for Sustainable Development
On December 2, The United Nations GeneralAssembly promulgated the year 2022 as the International Year of Basic Sciences for Sustainable Development (IYBSSD). IYBSSD will put the spotlight on the links between thebasic sciences and the Sustainable Development Goals. It will be a key momentof mobilization to convince economic and political leaders, as well as thegeneral public, of their importance. Indeed, basic sciences provide theessential means to meet crucial challenges such as universal access to food,energy, health coverage and communication technologies.